Tipurile de montaj în ramă (I)

Pentru că realizarea unei rame de înaltă calitate este și va fi mereu prioritatea noastră principală, și pentru că am putea să vă povestim ore în șir despre procesul fabricării cadrelor personalizate de la Rămăria, ne-am gândit să vă spunem cam tot ce știm despre tipurile de expunere în ramă pe care le utilizăm în atelierul nostru.

Aceste modalități de expunere se referă la tipurile de suport de care va fi prins și încastrat obiectul înrămat. Suportul—numit în termeni profesioniști mount—poate fi de mai multe feluri. Pentru a determina care este cel mai potrivit mod în care lucrarea ta poate fi expusă corect, trebuie să ținem cont de următorii factori: tipul de lucrare ce urmează a fi înrămată, materialul din care este făcută rama propriu-zisă și, bineînțeles, de tipul de passepartout pe care îl vom utiliza (sau nu).

Atunci când înrămăm o fotografie, este important să o prezentăm în primul rând ca pe o imagine, ca pe un obiect menit să comunice vizual privitorului, și nu ca pe un artefact ori ca pe un obiect istoric. Dar, atunci când trebuie să înrămăm o lucrare de artă, menirea principală a montajului este de a-i evidenția atât valoarea culturală, cât și valoarea estetică. În ambele cazuri, materialul și dimensiunea ramei, a suportului și al sticlei, conferă lucrării sau imaginii o dimensionalitate, greutate și importanță unică. Practic, opțiunile sunt nelimitate. De aceea, dacă vrei să te asiguri că lucrarea sau imaginea pe care vrei să o înrămezi este pusă cu adevărat în valoare, apelează la serviciile unui atelier de înrămare profesionist, a cărui conduită reflectă valorile impuse de Fine Art Trade Guild, cea mai reprezentativă organizație din domeniul artelor plastice și a industriei de conservare-restaurare. Dacă dorești să afli mai multe despre standardele generale privind încadrarea corespunzătoare a lucrărilor de artă și a printurilor, apasă aici!

Mai jos vom descrie diferitele procese implicate în fabricarea suportului potrivit pentru realizarea unui montaj optim, croit în funcție de tipului de lucrare sau print pe care dorești să îl înrămezi!

 Montajul în suport

Fie că dorești să protejezi lucrarea sau printul de neajunsurile provocate de îndoire sau șifonare, fie că vrei să o pregătești pentru procesul de încadrare propriu-zis, obiectul înrămării trebuie montat pe un suport cu o suprafață dreaptă și rigidă. Montarea în sine implică aderarea lucrării sau a printului pe o astfel de suprafață. În funcție de tehnica de lipire folosită, putem determina următoarele categorii de clasare a montajelor în ramă: cu aderare completă, cu aderare parțială și prins cu balamale. Astfel, fiecărei tehnici de lipire îi revin una sau mai multe tipuri specifice de expunere.

Montajul cu aderare completă

Tehnica de montaj cu aderare completă a fost concepută pentru lucrări sau printuri necostisitoare, cu suprafața subțire, hidrosensibilă, care au dimensiuni de 70 x 50 sau mai mari. Motivul principal pentru care un print cu o dimensiune mare trebuie cașerat este sensibilitatea și reactibilitatea acestuia la căldură. Pe scurt: cu timpul, printul se va văluri din cauza umidității sau a diferenței de temperatură. De aceea, ne rezervăm dreptul de a nu înrăma printuri sau postere de dimensiuni mari fără a le cașera. Sau fără sticlă. Dar asta este altă discuție. 

Nu vom utiliza niciodată această metodă atunci când înrămăm lucrări de artă! Tehnica utilizată pentru încadrarea posterelor și a print-urilor este cașerarea.

Cașerarea se referă la modalitatea prin care un print este fixat definitiv pe o placă de Kapa Fix. După ce print-ul este întins pe suprafața plăcii, suportul pe care a fost poziționat print-ul va fi introdus într-o presă. Scopul presării este de a uniformiza și compacta cele două suprafețe și de a elimina complet bulele de aer.

Poster cașerat pe o placă de Kapa Fix

 

Trebuie reținut faptul că această metodă de fixare a printurilor este cea mai sigură, iar procesul este ireversibil! Acest tip de cașerare se pretează la cazurile în care print-ul este unul de tip inkjet, dar mai puțin în cazurile în care lucrarea este imprimată pe o suprafață sensibilă la umezeală sau în cazul în care hârtia de imprimare este cerată sau plasticată, deoarece adezivul va avea rezultate mai slabe. 

Trebuie reținut faptul că, cu cât dimensiunile lucrării sunt mai mari, cu atât prețul lucrării cașerate și înrămate va fi mai mare!

Montajul cu aderare parțială

În cazul în care lucrării sau printului tău i se pretează un astfel de tip de montaj, trebuie ținut cont de faptul că, deși necesită aderarea parțială a suprafeței obiectului pe suportul de înrămare, procesul de aderare parțială este unul complet reversibil! Materialele pe care le utilizăm la Rămăria în procesul de încadrare sunt în acord atât cu cerințele nivelului de înrămare Onorific, cât și celui de Conservare ori Muzeal. Fii fără grijă, lucrarea sau print-ul tău va putea fi scos de pe suportul de montaj fără a produce vreo stricăciune obiectului înrămat! 

Montaj Flotor

Atunci când lucrarea sau fotografia ta se întinde pe toată suprafața materialului pe care este realizată, recomandarea noastră este să optezi pentru un montaj flotor.  Datorită montajului flotor, lucrarea ta va părea că plutește deasupra colii de passepartout, adăugând astfel profunzime și gravitate expunerii lucrării de artă sau printului. Este important ca  suprafața obiectului înrămat să fie densă! Este un tip de montaj clasic și elegant care  va evidenția alegerea înrămării personalizate a lucrării tale! Atunci când alegem un montaj la nivel de conservare, vom folosi de fiecare dată un passepartout, un suport de montare și un adeziv special, care să nu conțină acizi. Aceste materiale sunt concepute special pentru a proteja lucrarea sau print-ul de coroziunea acidă.

Înrămare de Nivel Muzeal cu montaj flotor executată pentru o lucrare semnată de Geta Brătescu

 

Montajul flotor este perfect și din punct de vedere estetic și din punctul de vedere al protecției lucrării de artă sau al print-ului tău. Dacă dorești să expui obiectul înrămării pentru o perioadă mai lungă de timp, această opțiune este perfectă pentru tine.  Acest montaj se potrivește unei palete largi de medii de expresie, de la lucrări sau print-uri realizate pe o suprafață plană, până la lucrări sau obiecte tridimensionale. Pentru lipirea lucrării de suportul de montaj, folosim un adeziv special, a cărui formulă se activează prin umezire cu apă. În momentul scoaterii din cadru, vom umezi din nou adezivul, iar apoi vom îndepărta lucrarea de pe suport fără a cauza acesteia vreo daună.

Atunci când avem de-a face cu o lucrare sau cu o fotografie a cărei margini prezintă anumite particularitățieste patinată sau prezintă neregularitățivom opta pentru o expunere flotoare cu distanțier. Astfel, vom putea a sublinia și a prezenta textura aparte sau forma suprafeței obiectului înrămat în toată splendoarea sa!Atunci când mediul de expresie artistică în care este realizat obiectul înrămării este unul fragilcreion, cărbune ori pastelsau când suprafața obiectului înrămării nu este suficient de densă și necesită atât construirea unui suport mai solid decât un passepartoutîn exemplul de mai jos am folosit un suport din spumăcât și o modalitate de a distanța cât mai mult lucrarea de sticlă, atunci vom alege un tip de expunere flotoare cu distanțier. Astfel, lucrarea ta va fi protejată zeci de ani într-o minunată casetă personalizată!

Înrămare de Nivel de Conservare cu montaj flotor executată pentru o lucrare semnată de Paul Neagu

 

În cea de-a doua parte a articolului, vom parcurge etapele, caracteristicile și subcategoriile tipurilor de montaj pe care le utilizăm cel mai des la Rămăria: montajul pe uscat și montajul cu balama.

 

Coș